رویدادهای عمومی

روز وفات حضرت زینب (س)


خلاصه :

وفات حضرت زینب (س)

حضرت زینب سلام الله علیها در سال ششم و به روایتی در سال پنجم قمری، دو سال پس از تولد امام حسین علیه‌السلام در حیات جدش حضرت محمد صلی الله علیه و آله در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام فصل نوینی در حیات سیاسی و اجتماعی حضرت زینب سلام الله علیها آغاز گردید و وی با سرپرستی اسیران و بازماندگان شهیدان کربلا و تحمل اسارت کوفه و شام و خواندن خطبه‌های غرّا در مجلس عبیدالله بن زیاد در کوفه و در مجلس یزید بن معاویه در شام، قیام برادرش امام حسین علیه‌السلام را به کمال رسانید.

روز وفات حضرت زینب (س)

او به افشاگری حکومت جائرانه یزید پرداخت و چنان صحنه را بر وی تنگ کرد که که یزید با تمام تکبرها و غرورهای شیطانیش، سر تسلیم فرود آورد و از کشتن امام حسین علیه‌السلام و یارانش اظهار ندامت کرد و آن را به گردن عبیدالله بن زیاد انداخت و بدین لحاظ در صدد دلجویی از اسیران و بازماندگان واقعه کربلا برآمد و آنان را محترمانه به مدینه منوره برگردانید.

حضرت زینب سلام الله علیها پس از بازگشت به مدینه بر اثر داغ از دست دادن عزیزان و اندوه بی پایان واقعه کربلا، از نظر جسمی روزبروز ضعیف‌تر می شد و توان خویش را از دست میداد و سرانجام پس از هیجده ماه و پنج روز از واقعه کربلا و در ۵۶ سالگی در ۱۵ رجب سال ۶۲ قمری وفات یافت.

محل وفات اندوهبار و به تبع آن، محل دفن بدن مطهرش چندان مورد اتفاق مورخان و سیره‌نگاران نیست. برخی آن را در مدینه برخی در شام و برخی در مصر می دانند.

هم‌ اکنون غیر از قاهره مصر که بارگاه مجللی به نام وی وجود دارد و مزار دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام در شمال آفریقا است، در حاشیه جنوبی شهر دمشق پایتخت سوریه و در شهرک زینبیه نیز زیارتگاه باشکوهی وجود دارد که شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام از سراسر دنیا برای زیارت قبر مطهر آن بانوی بزرگ علوی و فاطمی، بدان جا می روند و با خواندن فاتحه و قرائت قرآن، بر روح بلند دختر امیرمؤمنان علیه‌السلام یعنی حضرت زینب کبری سلام الله علیها درود و سلام میفرستند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران