رویدادهای عمومی

سالروز شهادت امام علی النقی (ع) تسلیت باد


خلاصه :

شهادت امام علی النقی

سوم رجب ‌، سالروز شهادت حضرت امام علی النقی (ع) از نوادگان پاک رسول گرامی اسلام (ص) است.آن حضرت در سال ۲۱۲ هجری قمری در نزدیک شهر مدینه به دنیا آمد و تحت راهنمایی‌های پدر بزرگوارش امام جواد (علیه السلام) قرار گرفت.

ایشان بعد از رحلت پدر، عهده دار امامت و رهبری جامعه اسلامی شد.

یکی از القاب مشهور امام علی النقی (ع) - «هادی» به معنای هدایت کننده بود.

امام هادی (ع) در معرفی سیمای تابناک اسلام راستین تلاش بسیار کرد. یکی از کارهای مهم امام هادی (ع) حفظ خطّ فکری و فرهنگی تشیُّع و جلوگیری از القائات مخالفان بود.

این کارنیاز به تربیت شاگردان برجسته و تشکیل حوزه علمیه و تدریس فقه و عقاید اصول اسلامی داشت که در عصر امام علی النقی (ع) نیز ادامه یافت.

شهادت حضرت امام علی النقی (ع) از نوادگان پیامبر اکرم (ص)

آن حضرت شاگردان برجسته ای همچون حضرت عبدالعظیم حسنی، ابن سِکیّت اهوازی، اسماعیل بن مهران، ابوهاشم جعفری و جعفر بن سهیل را تربیت کرد و حوزه علمی فعال و پرتلاشی به وجود آورد.

آن امام بزرگوار، در تحکیم و استواری فقه و عقاید و فرهنگ تشیُّع، همت جدی داشت و کتبی نیز در این زمینه نگاشت از قبیل: رساله ای در ردّ جَبر و تفویض، رساله ای در اثبات عدل و المنزلهُ بین المنزِلتَین و رساله ای در احکام دین.

همچنین حضرت امام علی النقی (ع) برای معرفی سیمای اسلامِ راستین، جلسات متعددی را برای بحث پیرامون مسائل مختلف عقیدتی، فکری و اجتماعی برگزار می‌کرد و در این جلسات به سئوالات و شبهاتِ مطرح شده پاسخ می داد.

 

جمع زیادی از بزرگان علم و ادب نزد ایشان گرد می آمدند و از دریای بیکران دانش آن حضرت بهره می بُردند.

امام هادی (ع) همواره، پناهگاه نیازمندان و گرفتاران بود و هیچ گاه آنان را ناامید از خانه ی خویش باز نمی گرداند.

امام علی النقی(ع) به مدت یازده سال در سامرا (پایتخت عباسیان) و در محله عسکر (منطقه مسکونی نظامیان) به حالت تبعید، زندگی نمود و در این مدت، تحت مراقبت و نظارت دستگاه امنیتی خلافت قرار داشت و از تماس با دوستان و یاران خویش محروم بود.

حضرت امام علی النقی الهادی (ع) پس از حدود چهل و دو سال زندگی و سی و سه سال امامت، در سوم رجب سال ۲۵۴ هجری قمری بر اثر زهری که با دسیسه ی مُعتز (سیزدهمین خلیفه عباسی) توسط معتمد عباسی به ایشان خوراندند، به شهادت رسید و آن امام بزرگوار را در شهر سامرا، به خاک سپردند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران