رویدادهای عمومی

۸ آبان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی


خلاصه :

نوجوانان را دریاب! که آنان به هر خیر و صلاحی پیشتازترند.     امام صادق(ع)

 «رهبر ما آن طفل ۱۲ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم‌ ما بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

روز ۸ آبان ماه ؛ روز نوجوان و بسیج دانش آموزی نامیده شد. ۸ آبان ماه ۱۳۵۹ محمد حسین فهمیده نوجوان بسیجی ۱۳ ساله به مرتبه بزرگ شهادت رسیده است و به مناسب این اتفاق عظیم سالروز شهادت ایشان را روز نوجوان و همچنین روز بسیج دانش‌آموزی نامیده است.

هر ساله در ۸ آبان ماه از این نوجوان ۱۳ سیزده درس عبرت و جوانمردی و شجاعت می‌آموزند. به راستی یك نوجوان ۱۳ ساله چگونه آن همه شجاعت به خرج می‌دهد! شهید محمد حسین فهمیده در سال ۱۳۴۶ شمسی در شهر قم متولد شد خانواده محمدحسین فهمیده مذهبی و متدین بوده‌اند.

محمد حسین فهمیده در زمان اوج جنگ ، حتی با وجود مخالفت بقیه به جبهه رفت و كمك زیادی به میهن و كشور عزیز خود كرد. این نوجوان ۱۳ ساله در جبهه‌های نور علیه ظلمت نگذشته بود كه با بستن نارنجك به كمر خود ، زیر تانك دشمن بعثی رفت و باعث انهدام تانك دشمن شد ، خود نیز به شهادت رسید. شهید فهمیده با این عمل شجاعانه ، حماسه آفرید و نام خودش را جاودانه كرد.

ماجرا از این قرار بود كه محمدحسین فهمیده و دوستش محمد رضا در یك سنگر قرار داشتند كه طی هجوم عراقی‌ها، محاصره شده بودند. محمدرضا دوست محمد حسین فهمیده زخمی شد و حسین فهمیده با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط رساند و خودش به سنگر بازگشت و مشاهده كرد كه پنج تانك عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و درصدد محاصره و قتل آن‌ها هستند. كه محمد حسین به خودش نارنج بست و زیر تانك رفت. كاری كه كمتر كسی می‌توانست انجام دهد.

حضرت امام خمینی (ره) درباره او فرمودند: «رهبر ما آن طفل ۱۲ ساله‌ای است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صد‌ها زبان و قلم‌ ما بزرگ‌تر است ، با نارنجك ، خود را زیر تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران